vrijdag 8 april 2011

Wie is deze Afrikaan 2.0...........



 Op 7 April 2011 heeft Vieira officieel zijn nieuwe EP "Wie is deze Afrikaan 2.0" uitgebracht. Het is een vervolg op zijn "Wie is deze Afrikaan"  EP. Vele mensen weten dat ik na het zien van zijn 101 Barz sessie bij rotjoch gelijk verkocht was! Zijn rhymes zijn outta this world! Bij "Code of the streets" in Waterfront gaf hij een enorm energiek optreden en ik had de kans om hem wat vragen te stellen. Uiteraard in zijn stad Rotterdam! Hij vertelde waarom Rotterdam eigenlijk geen HipHop hoofdstad meer is, wat de Kralienge state of mind is en natuurlijk wat hij de afgelopen tijd heeft gedaan naar aanloop van zijn nieuwe EP "Wie is deze Afrikaan 2.0". 

Terwijl je verder leest kan je alvast hier z'n nieuwe EP downloaden. Maar om hem echt te supporten koop je gewoon een hardcopy voor maar €5,- ! 
Need it? Holla at him


 In “Wie is deze Afrikaan” kon men al kennis met je maken, hoezo nog een tweede editie genaamd “Wie is deze Afrikaan 2.0” ?
Een tweede omdat
deze vele malen beter is dan de vorige editie. Paar maanden na het droppen van “Wie is deze Afrikaan ” maakte ik al tracks die 5 keer beter waren. Ik ben erg gegroeid. Als je de tracks van “Wie is deze Afrikaan 2.0” beluistert zou je niet eens denken dat het dezelfde artiest is.


Dus met andere woorden, je vorige EP was  wack. En je dacht ik doe het gewoon opnieuw ?
Nee, je moet jezelf verbeteren en ik bleef telkens nieuwe dingen uitproberen. Ik sta nog steeds achter “Wie is deze Afrikaan ” maar ik weet nu dat ik beter kan. Dat zal ik bewijzen met deze EP.

Wat is er na het uitbrengen van de vorige EP veranderd in je carrière ?
Mijn kijk op het maken van muziek.  Ik was destijds gefocust op “ik moet het maken”.  Een bepaalde bekendheid krijgen. Niet omdat ik rap voor de faam maar meer een soort erkenning voor het gene dat je doet.  Je wilt gewoon props en respect. En nu heb ik zo iets van als ik het tof vind, vind ik het tof.
 Ik ken nu ook meer mensen, ik heb een studiosessie bij 101barz achter de rug, word op straat herkend.  Sommige mensen komen zelfs naar me toen en zeggen me dat me shit dope is. Anderen roepen me naam. Dat neem je allemaal mee in je bagage als artiest.

Wat heeft je tijdens het maken van je nieuwe EP “Wie is deze Afrikaan 2.0” bezig gehouden ?
Heel veel verschillende dingen.  Ik heb een nieuwe track met Serrio Baaz genaamd “On top”  waarbij ik eigenlijk de volgende generatie aanspreek. Ik heb het over bepaalde fouten die ik gemaakt heb. Ik probeer deze levenslessen aan de jeugd mee te geven zodat ze deze fouten niet zelf hoeven te maken.  Maar ik heb ook straight up bragg and boast tracks erop staan.  En er is ook een track die  “Herinneringen” heet. Het gaat  over mijn lost ones. Verloren liefdes en hele goeie vrienden die zijn overleden. Dus ja, de dingen des levens waar ik stil bij stond zijn eruit gekomen in de muziek die nu te beluisteren is.

Door de manier waarom je  spit word je gezien als conscious MC, hoe zie jij het?
Ik zie mezelf als een dope MC. Ik maak geen nummers omdat ik perse bekend wil staan als een conscious MC. Een nummer moet altijd inhoud hebben.  90% van de tijd luister ik trouwens alleen maar naar Gangsta shit, ik luister dus zelf niet eens naar conscious rap. Je shit moet gewoon dope klinken en entertaining zijn. Ik zie mezelf als iemand die tijd steekt in zijn teksten. Ik wil gewoon entertainen, dat staat op de eerste plaats. Maar daarnaast vind ik het belangrijk dat je wel wat te zeggen hebt.

Maar door de diepgang in je nummers zal de boodschap heel veel mensen voorbij gaan? 
Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Ik heb weleens gehad dat mensen bepaalde nummers niet begrijpen totdat ze de teksten lezen op papier. Dan hebben ze iets van “ohww shit, het zit eigenlijk best diep”.  Ik heb hiphop leren kennen als iets waarbij je nummers gewoon 5 keer terug kan spoelen en dan nog steeds nieuwe dingen in de tekst kan ontdekken. 
Dat heb ik ook in ‘Decoded’ van Jay-Z  gelezen. Hierin schrijft hij dat een sterke HipHop track iets heeft waarbij je na verloop van tijd nog steeds een mysterieus iets behoudt. Mensen mogen dus zelf een invulling aan mijn teksten geven.
 Sowieso gaan ze altijd de track wat vaker moeten luisteren om hem compleet te begrijpen.  Ik hou er niet van om een track te maken waarbij je na de helft van de track al weet hoe alles in elkaar zit.  

Het nummer “De  waarheid in jou” heeft heel veel vrouwenharten geraakt. Is er een vrouw in je leven die jou hart heeft geraakt?
I don’t know. We cool right now……..


Dus er is iemand in je leven ?
We cool right now. Dat is het enige wat ik zeg……

Maar als er vrouwen zijn die je aan de haak willen slaan,  sta je daar dan wel voor open ?
Ligt eraan waarom je mij aan de haak denkt te kunnen slaan. Als je dat gaat doen omdat ik ‘die ene rapper’ ben dan houd het sowieso op.
Maar als je de inhoud van me teksten dope vind en me daarom beter wilt leren kennen,  dan vind ik alles best. Ik ben precies zoals de inhoud van mijn teksten.

Zijn er geen groupies ?
Die zijn er altijd als je in de spotlight staat. Mensen willen samen met je erin staan, man of vrouw.  Dat soort mensen probeer ik tijdig  te herkennen en te verwijderen uit mijn naasten cirkel.

Wat zie je tot nu toe als hoogtepunt in je carrière ?
Ik sta eigenlijk bij geen enkele situatie stil. De eerste paar weken nadat ik bijvoorbeeld de “De waarheid in jou” video  had gedropt, waar ik heel blij mee ben, was ik wel heel trots maar na een paar weken ben ik het al helemaal vergeten. Dat heb ik ook met het winnen van de GPvZH . 
Dat geldt ook voor de 101 Barz  studiosessie en mijn optreden bij park pop in Den Haag. Mensen moeten mij altijd herinneren aan de hoogtepunten.   
Ik wil gewoon alom erkenning dat ik dope tracks maak. And that’s it. Een  Nederlandstalig album waarover 10 jaar nog steeds gesproken word zoals “Documents” van Postmen en “Binnenlandse funk” van Extince.

Maar denk je dat Postmen & Extince nog steeds alom erkenning krijgen?
Jawel.  Die hebben ze wel gehad, er is alleen nu een generatie die hun niet eens kent. En daar moet wel een brug tussen gevormd worden die beide generaties kan verbinden.

Ben jij die brug?
Nah, ik ben gewoon mezelf en ik herken de dingen van toen en ik herken ze ook van nu.

Er zijn zat artiesten die geen erkenning krijgen, hoezo denk je dat het  jou wel gegeven zou moeten worden?
Om dezelfde reden dat het die artiesten ook gegeven zou moeten worden. Omdat hun shit gewoon straight up dope is. Ik vind sowieso dat ik iets anders doe.
Ik gooi er een Afrikaanse en Kaapverdiaanse  flavour in.  
Er zijn misschien 10 Kaapverdiaanse rappers bij 101 Barz geweest,  maar niemand gaf een shoutout of rapte wat bars in het Kaapverdiaans.  Ik spit een Cabo verse en er komen de meest grimey mannen op me af om me te zeggen dat ze die shit lauw vinden. 
Er zijn zoveel Cabo’s in Nederland. En hoewel ik het niet eens ben met het woord,  worden we nog steeds gezien als stille migranten.  Ik zeg niet dat ik iedereen vertegenwoordig , maar ik laat wel horen dat ik Cabo ben. Alleen daarom moet ik al erkenning krijgen.

Hoe zie je jou toekomst in de Nederlandse game?
Verschilt van dag tot dag. Ene dag zie ik mezelf als de toekomstige Russell Simmons andere dag denk ik weer:  “ ik drop 1 album then i’m gone.” Ik ben een tweeling , twee gezichten dus het hoort erbij.

Maar denk je niet dat die wispelturigheid je carrière kan schaden? U-Niq heeft bijvoorbeeld ook al meerdere malen aangekondigd dat hij stopt, maar nu dropt hij toch weer een album.
Klopt, maar ik zal niet zomaar die uitspraak doen dat ik ga stoppen. Wat ik erbij zal zeggen is dat ik niet weet wanneer er weer een volgend album verwacht kan worden. I need this shit, ik moet gewoon rappen. Ik kan serieus gewoon naar me eigen muziek luisteren en zeggen “woow dit is dope! Heb ik dit gemaakt? Deze guy is lauw!” 
Los van wat anderen ervan vinden. Ik luister nu al 2 weken naar “Wie is deze Afrikaan 2.0” om eventuele fouten eruit te halen maar kan ernaar luisteren en denken deze shit is nice. Goeie flow, veel diversiteit.

Rotterdam word gezien als HipHop hoofdstad nummer 1, kan je je daarin vinden ?
Dat was vroeger zo, helaas is het niet meer zo. Er is te weinig originaliteit in R’dam. Teveel boys klinken het zelfde. Misschien dat ik voor een buitenstaander die niet uit R’dam komt ook hetzelfde klink als de anderen, maar ik vind dat we hier in R’dam iets teveel hetzelfde doen. 
Sowieso mag er  ook best eens een keer gelachen worden in  video’s. Je hoeft niet allemaal 24/7 boos te kijken. Lach een keer. Ik vind het wel goed dat boys in R’dam de rauwheid proberen te behouden. Dat moet gewoon, maar aan de andere kant staat dat ons ook weer in de weg om nieuwe dingen te proberen.
Wij houden nog teveel vast aan het New Yorkse  BoomBap.  Het is te 90ties. Er mag best een keer een harde party track vanaf Rotterdamse bodem  komen waarop de HipHop heads nog steeds kunnen bouncen. Je hoort helaas geen clubshit komen uit R’dam. Dus zou graag wat meer diversiteit en originaliteit uit Rotterdam willen horen.
 Laten WE, want ik betrap mezelf er ook vaak op , niet teveel vasthouden aan een verouderde sound.  

Denk je dat een van jou nummers wel een clubbanger is ?
Ik heb een track die wel gedraaid kan worden in de club. Los van de inhoud, is de beat up-tempo en geschikt voor in de club. Sowieso heb ik op het album ook wat bangers voor je ass!

Welke artiesten worden volgens jou in Nederland overschat ?
Gevaarlijke vraag. Ik heb geleerd om politiek correct te antwoorden. Dat mag je zeker in het i-view neer zetten. Iedereen doet zijn ding en overal is een markt voor.

En onderschat?
Sowieso Serrio baaz , Vieira  en Kable ondanks dat hij niet veel heeft uitgebracht.

Toch terug naar overschat. Je bent real en altijd outspoken, waarom kan je geen antwoord geven ?
Omdat ik op een gegeven moment wel genoeg mijn mening heb gegeven over rappers. In de 101 Barz studiosessie heb ik het over rappende voetballers. 
Veel mensen pappen met ze aan voor de media aandacht. Maar ik wil niet  bekend staan als die zure rapper. Er zijn genoeg andere dingen om je druk over te maken.  
Zoals de burgeroorlog in Libië.



Zijn er nog artiesten in de game die je inspireren ?
UGK , Bun B, Kendrick Lamar en J.Cole.  Vooral toen ik Kendrick Lamar net ontdekte ging er een wereld voor me open. Dat zijn artiesten die  mij inspireren om dope te komen.

Dat zijn artiesten die of al geld verdienen of op het randje staan om geld te gaan verdienen. Geld  valt er in Nederland niet te maken met rappen, wat is je motivatie ?
Waarom rappen we dan met z’n allen? In Nederland valt wel geld te verdienen. We moeten allen wat creatiever zijn om de geldbronnen hier aan te boren.

De meeste rappers die in Nederland geld verdienen worden niet gezien als real .
Ja klopt, meeste vallen ook niet binnen mijn muziek smaak maar er zijn mensen die dat wel dope vinden . Ik denk dat er sowieso wel manieren zijn om geld te verdienen met rappen. 
Natuurlijk loop je niet binnen als Russell Simmons maar er moet wel wat geld te verdienen zijn .

Je zegt net als voetballer gewoon voetballen. Maar jij bent naast rapper ook nog leraar. Hoezo blijf je dan niet gewoon bij het lesgeven ?
Omdat ik lyrical skills heb die niet te ontkennen zijn. En als iemand dat wel wil doen, bring it on!

Hoe combineer je het lesgeven met rappen ?
Onderweg naar een optreden proefwerken nakijken. In de studio nakijken, in de auto nakijken, van het podium afstappen en gelijk nakijken. Ik ben er overal mee bezig.

Maak je dan geen fouten met de puntentelling ?
Nee ik doe altijd een double check!

Wat vinden je leerlingen ervan dat er een bekende rapper voor de klas staat ?
Ze vinden mij gruwelijk! Ze komen soms wel spittend de klas binnen maar ze weten dat er bij mij in de klas gewoon gewerkt moet worden.
Ik hoop dat ze mij zien als toffe leraar die rapt. Ik sta niet voor de klas als een popi jopi. Als ze me vragen om te rappen dan zeg ik altijd: “Nee, kom maar naar een optreden.” Voor de klas ben ik gewoon leraar.

Wat kunnen we de komende tijd verwachten ?
Op 7 April de release van mijn Ep “Wie is deze Afrikaan 2.0”. Dat loopt weer door naar mijn aankomende album ”Kralienge state of mind”.  Videoclips, optredens, en nog veel meer.

Wat is de Kralienge state of mind eigenlijk ?
Kralingen is een hele diverse buurt in Rotterdam. Ik kom uit Kralingen west, een soort van sociale woningen buurt. Kralingen oost is bijna net zo rijk als Wassenaar en dat is minder dan 10minuten  lopen vanaf mijn huis. Dus dat is een groot verschil op kleine afstand.
Ik ken boys uit de buurt die dan ineens 4/5 jaar vast zitten vanwege drugsmokkel. Of boys die zijn vermoord bij rip deals. Het is gewoon een positief en negatief geheel heel dicht bij elkaar, en heel soms is die lijn niet te zien of merken.

Sinterklaas of zwarte piet ?
Sinterklaas ! Ik haat zwarte piet! 
Sinterklaas ben ik cool mee. Hij gaf mij vroeger cadeaus en ik zou de deur nog steeds voor hem open doen, als hij z’n matties maar thuis laat. Sinterklaas mag blijven alleen het element ‘zwarte piet’ mag van mij afgeschaft worden. Witte pieten of groenen pieten? Then we cool. Ik heb het in mijn tracks erover terwijl anderen het niet durven te zeggen.

Kaapverdië of NL ?
Kaapverdië


Leraar of rapper ?
Rapper

Lil Kim of Nicki Minaj ?
Nicki Minaj.  Fawaka met die ?

Waarom Nicki ?
Kan Lil Kim der kop op dit moment niet uitstaan. Ik heb bij geen van beide gedacht aan skills. Omdat ik  geen van beide serieus neem. Lauryn Hill, Bahamadia, Rah Digga en Queen Latifah dat zijn female MC’s die ik respecter. 
Foxy brown heeft ook wel dope tracks.

Ongelukkig rijk of gelukkig arm ?
Gelukkig arm

Biggie of Pac  ?
*Na een lange stilte* Biggie!


Kon vroeger nooit echt naar Pac luisteren. Het is wel een skilled MC maar ik kon tot 2 jaar geleden niet een hele cd van hem luisteren. Die adlibs “HENNESY! ENEMY” kon ik gewoon niet uitstaan.
Ik luisterde vroeger sowieso niet naar Wescoast shit . Niet omdat het een Westcoast/ Eastcoast ding was, maar ik vond hun sound te melodieus. Het trok mij niet, ik hield van het rauwe New York sound.

Amber Rose of Stacey Dash ?
Amber, maar je weet dat ze allebei Cabo zijn toch?

Martin Luther King of Amilcar Cabral ?  
Amilcar Cabral, hij heeft ook echt een gewapende strijd gevoerd. Hij heeft gestaan voor zijn cause. Als het moet met een wapen? Dan maar. Hij stond er voor zijn recht.

Nog wat laatste woorden?
Vieira is THEE DOPEST MC u will ever hear in your life ! 


1 opmerking: