dinsdag 4 december 2012

Zie ginds komt het slavenschip... #Re-loaded

 Geachte lezer,

In december 2009 heb ik het onderstaande verhaal voor het eerst geschreven. Omdat ik nog steeds op mijn eigen manier mijn stem wil laten horen tegen het racistische fenomeen Zwarte Piet re-load ik het bericht ongewijzigd voor 4de keer. 

Geweldig, we zijn weer in de befaamde “I Got Money” maand beland! De maand waarin de kredietcrisis ff alleen in Amerika en IJsland heerst en zeer zeker niet in ons koud kikkerlandje de hypotheekrentes en premies beïnvloed! De enige maand van alle 12 dat het verantwoord is om als een compleet verstrooide en labiele idioot te rennen door alle winkels die schreeuwen dat ze tot wel 99% korting hebben, maar mij eigenlijk als een“certified” kip zonder kop behandelen door eerst de prijzen met 230% op te schroeven en daarna de beloofde 99% korting toe te passen.

De enige maand waarin we allemaal weer hopen op een “ white X-mas” en nog ff genieten van het heerlijke Oer-Hollandse weer.

Ja ja, het is weer december.



De meest commerciële maand van het hele jaar!
Persoonlijk mijn favoriete maand en dat komt gewoon omdat ik dan met kerst schaamteloos aanschuif bij mij familie die doorgaans alle 11 maanden slaande ruzie heeft met elkaar maar met kerst natuurlijk “the christmas spirit” hoog in het vaandel hebben staan(door mijn oma erin gestampt) waardoor iedereen toch samen geniet van een heerlijke Surinaamse maaltijd.

Maar precies 20 dagen voor 1ste kerstdag is er nog zo’n uber commerciële feestdag die er hier in Nederland gevierd word.


Al eind september word ik er weer goed aan herinnerd dat de Witte goedheiligman en zijn zwarte hulpjes in november met hun stoomboot vanuit het zonnige Spanje aan komen varen om op 5 december alle lieve kindertjes een Nintendo Wii, iPhone of een Playstation 3 cadeau te doen.

De schappen in de supermarkt puilen in oktober al uit met kruidnoten, taai-taai poppen en chocolade muntjes. Uiteraard worden de kinderen nog net niet hondsdol gemaakt met het grote assortiment speelgoed boeken van Bart Smit,Intertoys, de vele grote en zelfs kleine speelgoed winkels.

Op menig werkvloer wordt er zelfs door hoogopgeleid personeel al weken van te voren gespeculeerd over wie er nou welk lootje heeft getrokken en welke collega dit jaar word belaagd met koffieprut en gekookte spaghetti in de surprises.
Het is een feit, vanaf oktober lijkt iedereen helemaal in de ban van Sinterklaas te zijn.
En ja, waarom niet? Het is echt geweldig om toen zien hoe 1 man alle kinderen in heel Nederland laat stralen.
Waarom straal ik dan niet?

Mis ik iets?

Je zou kunnen zeggen dat ik het ontgroeit ben, want toen ik 6 was had ik in november al mijn broer zijn Nike air max maat 44 klaar staan voor de goede sint. Heel logisch , mijn maat 34 schoentjes waren uiteraard veel te klein voor een barbiehuis , speelkeuken en een spelcomputer.

Ja, ik ben het ontgroeid, maar ook wijzer geworden.
Naar aanleiding van nader onderzoek blijkt toch echt dat meer mensen mijn mening delen. I’m not alone! Net als velen in mijn omgeving heb ik als het op Sinterklaas en zijn altijd vrolijke Zwarte Pieten aankomt mijn mening klaar en sta ik paraat om deze te uitten, of schreeuwen dat werkt namelijk ook altijd.

Ik ga toch even kruipen in de huid van een geschiedenis leraar, een geleerde in eigen studies, want deze les ga je niet vinden in de boeken!

De grote stoomboot komt uit het zonnige Spanje om de kinderen met cadeau’s blij te maken.

De witte goedheiligman komt never zonder zijn “o zo gezellige “ zwarte hulpjes die natuurlijk zo zwart zijn geworden door al het roet in de vele schoorstenen! En ja ,dat ze daardoor een kroeskop a la Leela James hebben gekregen dat zien we dan wel door de vingers.

Wanneer de sint in Nederland gearriveerd is gaat hij s’avonds met zijn schimmel en zijn trouwe zwarte knechten de daken op om in elke schoorsteen cadeau’s te gooien . Wel heel jammer dat de sint kieskeurig is, want de “I got money “ kids krijgen namelijk een Wii en nog vele andere goodies waar de “I got foodstamps” kids het gewoon moeten doen met een chocolade letter en een kleinigheidje. Wel raar hè, want de kranten schreeuwen dat er dit jaar ondanks de kredietcrisis er zeker niet word bezuinigd op het eeuwenoude feest en de cadeaus, er word zelfs meer uitgegeven.


Nog steeds de geschiedenisles, maar dan nu de waarheid!
Stoomboot, MIJN MARS PAPA! Gewoon een eeuwenoud slavenschip .Sinterklaas als een (trotse)Nederlandse slavenhandelaar en de Zwarte Pieten als slaven die vanuit Spanje(lees:Afrika) door de schijnheilig man zijn verscheept.
 Maar dit bespreekbaar maken? Ho maar! Want het is natuurlijk gewoon een leuk feestje voor de kinderen!
En dat er vaak niet duidelijk word uitgelegd wie er een zwarte piet is en wie niet is te merken aan hoe vaak ik in de wintermaanden Zwarte piet word genoemd door jong en oud. Alsof ik mijn buurman met zijn baard Sinterklaas noem?
Ik moet het maar voor lief nemen, want ja ik heb immers een afro! (Insert: sarcasme)
Het ultieme kinderfeest waar wij Nederlanders zo trots op moeten zijn, zei de trotste (is that a word?) Nederlander Rita verdonk.


Zoals ik al eerder schreef zijn de zwarte pieten zwart omdat ze door de schoorsteen klimmen. Hoezo hebben ze dan net als de sint geen lange gladde manen, maar een grote afro. En waar komen de huge red lips  vandaan? Komt dat allemaal door de schoorsteen? Ik ken geen schoorsteenvegers die er zo uitzien? En what's up with them huge ass golden earrings? Dat is de grootste hint die je mij kan geven! Africans and hun lichaamsversieringen. Of ben ik dan delusional als ik dat zeg?



Waarom de pieten ook verdacht veel op slaven lijken komt misschien omdat ze de hulpjes zijn van de Sint, die eigenlijk niets uitvoert. De sint die ten alle tijden baas is over zijn pieten die lekker hoog zit op zijn paard en orders aan zijn pieten geeft en daarbij natuurlijk heel goed kijkt of deze wel goed uitgevoerd worden. De pieten moeten kunstjes doen en zich vooral dom gedragen zodat ze iedereen aan het lachen maken.

Maar ook wanneer de sint niet in het land is worden de zwarte pieten gebruikt door veel ouders om bij hun kinderen angst op te wekken . Wanneer de kindjes zich niet zoet genoeg gedragen zullen ze namelijk worden meegenomen in de grote zak van de zwarte boemannen.

Iedereen over heel de wereld kent de kerst man genaamd Santa Klaus, De goedlachse dikke man die de kinderen over heel de wereld cadeau’s brengt zonder er knechten bij te gebruiken.
De Nederlandse versie hiervan is geen Santa Klaus maar Sinterklaas.
We weten nu wel allemaal dat sinterklaas een verzonnen fenomeen is om kinderen blij te maken. Alleen heeft de Nederlandse slavengeschiedenis wel degelijk een rol gespeeld bij het verzinnen en uitvoeren van dit feest.



Want waarom kijken mensen uit andere landen wel met open mond en vol ongeloof naar ons nostalgisch feest? Naar onze eigen versie van Santa Klaus.

Waarom zien zij wel dat dit feest racistisch getint is en wel degelijk sporen van slavernij uitbeeld?
Niet alleen het racistische element irriteert mij, maar ook vind ik dat dit commerciële feest een grote kloof tussen kinderen teweeg brengt. De minder bedeelde kids voelen zich heel erg benadeeld ten opzichte van de welgestelde kinderen die na Sinterklaasavond vol trots praten over hun goed gevulde schoenen. De befaamde “I Got Money” maand is zwaar voor velen. Voor de voedselbank gezinnen die nu in opmars zijn, voor de minder bedeelde kids en vooral ook voor veel mensen die zich bewust zijn van de ware Slavernij geschiedenis.



In mijn optiek lijken de zwarte pieten verdacht veel op de getekende afbeeldingen die er in de jaren 40 werden gemaakt . Reclames die als doel hadden om blanke mensen af te schrikken en zwarte mensen flink te kijk te zetten.


Wist je trouwens dat er jaren geleden een petitie , die duizenden ondertekend hebben, is ingediend bij de Nederlandse regering om dit achterlijke feest af te schaffen.
Reactie, het hoort bij de Nederlandse traditie. Traditie mijn $%#@! Vrouwenbesnijdenis, eerwraak en dood door steniging zijn ook tradities...... 







Time to kill a myth!
Ik denk dat de beste schijnheiligman en zijn jaarlijkse fuif wel inmiddels over de houdbaarheidsdatum heen zijn.
Zingend zullen we dansen op z'n graf!
" Dag Sinterklaasje, DAAHAAAG DAAAHAAAG DAAAAHAAAG DAAAAHAAAG Zwarte Piet"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten