donderdag 15 oktober 2009

GlennieLoves Jim Jones!


Mr Capo himself heeft zijn eerste Nederlands gepubliceerde interview met niemand minder dan MIJ gedaan ! Ya girl Glennie Loves! This was already waaaaay back in May ! Maar ik ben der nog steeds super trots op!

Read and GlennieLove it!




De rapper Joseph Guillermo Jones beter bekend als Jim Jones heeft eindelijk na 4 albums de straten van Harlem ,New York verlaten voor een 10daagse tour door Europa om zijn nieuwe album te promoten.
Jim begon ooit als “Hypeman” voor Cam’ron , waarmee hij later samen met Juelz Santana The Diplomats a.k.a Dip-Set vormde.



Na een aantal jaar is hij solo gegaan en dat heeft hem veel goeds gebracht! Hij heeft na zijn eerdere albums: “On my way to church” met als hitsong “babygirl”, “Summer wit Miami” met hitsong “Honey Dip” en “Hustlers P.O.M.E. met de ultieme ballers anthem “Ballin”” in Maart eindelijk zijn langverwachte album Pray IV Reign uitgebracht. Het album is nog niet zo lang uit , maar de hits volgen elkaar op. Niemand ontkomt meer aan de knallende kurken van de clubtrack “Pop Champagne” ft Dip-Set’s finest Juelz Santana, en uiteraard de enige man die T-Pain van de auto-tune troon probeert te stoten, Ron Browz.

Hij staat naast zijn muziek ook bekend als de Emotionless rapper die altijd filmpjes op youtube heeft waarop hij weer de zoveelste persoon uitscheld, of mee ruziemaakt. Maar de man heeft ook een gevoelige kant blijkt uit het interview die de PP2G reporter Glenda met de half arubaanse ,half puerto ricaanse rapper heeft gedaan.
Hij heeft het o.a. over zijn nieuwe album en zijn kledinglijn. Jimmy is ook creatief bezig geweest want er komt binnenkort een toneelstuk uit waarin hij zelf de hoofdrol speelt .Daarnaast praat hij ook over zijn moeder die de echte Hustler is, zijn politieke ambities en de man vergelijkt zichzelf met Obama .Why? read the interview and u will find out!

Waarom heeft het zo lang geduurd voordat je hier bent gekomen?
Jim: Ik was een beetje nerveus om aan deze kant van de wereld te komen. Het leek allemaal zo ver weg, maar ik heb nu tijdens de eerste dagen al gezien dat er veel liefde voor mij is in Europa.


Dit is je eerste Europese tour na 4 albums, betekend dat voor jou erkenning als artiest in Europa?
Jim: Dat weet ik nog niet , daar ga ik tijdens mijn 10 daagse Europa tour achter proberen te komen. Ik hoop natuurlijk wel dat ik een warme ontvangst zal krijgen.

Aan het begin van je carrière stond je meer op de achtergrond, wat heeft je geïnspireerd om uit de schaduw te stappen?
Jim: Alles. The rapgame, de zakenwereld erachter. Het geld was aantrekkelijk en ik wou zeker ook in the spotlights staan. Ik begon als Hypeman(promotor) voor Cam’ron. We werkten samen om zijn carrière zo succesvol mogelijk te maken. Daaruit kwam Dip-set. Toen Dip-Set de desgewenste status bereikt had was het tijd voor mij om aan mijn solo carrière te gaan werken. Ik ben nu ook al weer een tijdje solo bezig en ik moet zeggen dat het goed gaat. .

In het begin van je rap carrière heeft Damon Dash(CEO of Def Jam Records) je geadviseerd om niet te rappen, waarom heb je toch de microfoon opgepakt?
Jim: Als iemand mij verteld dat ik iets niet kan ga ik alleen maar harder werken om er toch voor te zorgen dat het goed uitpakt. En ik weet dat ik alles kan doen als ik me ertoe en er op de juiste manier voor werk, dus heb ik niet geluisterd !

Jim jones is meer dan een average rapper, je bent een video director , je hebt een eigen kledinglijn, je bent een a&r manager bij e1 music. Heel veel mensen weten niet dat je zo veelzijdig bent, voel je je daardoor soms niet onderschat ?
Jim: Ja soms wel. Ik zou graag willen dat mensen zien wie ik echt ben en wat ik doe en kan naast rappen. Voor andere artiesten is dat vaak makkelijk omdat er een dikke promo en een team achter hun staat om ervoor te zorgen dat alles te zien is wat ze doen, maar bij mij is het anders. Ik werk er gewoon hard voor en ik zorg ervoor dat ik niet uit het veld word geslagen.




Nieuw album Pray IV Reign, is dieper dan de vorige 3 albums, wat heeft je tijdens het maken van dit album geïnspireerd?
Jim: Ik zit al een aantal jaren in deze game en ik heb veel meegemaakt. Ik ben er zelf achter gekomen dat “mo money, mo probems “ zeer zeker waar is. Al de dingen die ik de afgelopen jaren gezien heb positief en negatief, heb ik meegenomen in dit album. Doordat ik nu ook een kind heb ben ik veranderd als persoon en dat heeft zeer zeker ook meegespeeld.


Is de musicbizz ooit zo zwaar geworden dat je wou opgeven ?
Jim: De game is niet zo zwaar dat ik ooit zou willen stoppen. Er zijn altijd uitdagingen. En ik word dagelijks op de proef gesteld, maar ik haal mijn voldoening uit het feit dat ik die altijd kan en weet te overwinnen.


Mensen kennen je als een zeer mysterious persoon die vaak op een agressieve wijze word neergezet. In je nieuwe documentaire genaamd “This is Jim Jones” zien de kijkers een hele andere kant van Jim Jones, bijna gevoelig. Is er een bepaalde reden waarom je ervoor hebt gekozen om zo weergegeven te worden?
Jim: Veel mensen vinden mij inderdaad mysterieus en denken dat ik niet kwetsbaar ben omdat ik reputatie heb die vaak als agressief gezien word. Dat is helaas de manier waarop ik vaak in de media afgeschilderd word. Dus mijn documentaire is zeker een goed middel om het mysterie rond mij als artiest te ontrafelen.

Na het zien van je documentaire hebben veel mensen respect voor je gekregen als artiest en een zakenman, is dat een van de redenen dat je ervoor hebt gekozen om deze documentaire te maken ?
Jim: Ja zeker weten. Het is niet mijn idee geweest om een documentaire te filmen. Damon Dash kwam met het concept en diverse ideeën en daarvan uit zijn we eraan gaan werken. En ik vind dat het een waar meesterwerk geworden is.

Hoe ben je op het idee gekomen voor je aankomend toneelstuk genaamd “The Hip-Hop Monologues,inside the life and mind of Jim Jones”?
Jim: Ik ben een hele tijd geleden zelf begonnen met toneelstuk onderzoek nog voordat ik en Damon Dash echt weer nauw zijn gaan samenwerken. Toen de samenwerking weer wat nauwer is geworden zijn we het gaan uitwerken tot een off-Broadway stuk.Dit is nooit eerder door een rapper gedaan dus het is niet makkelijk. Maar zo onderscheid ik me als rapper wel van de rest. Ik vind dat je soms risico’s moet nemen en innovatief en vernieuwend moet blijven. Ik probeer ook bij mijn fans en het publiek te blijven aanvoelen waar ze naar verlangen. Dat pak ik op zodat ik ze kan geven waar ze naar verlangen.


Je bent ook nog eens VP van de afdeling Urban A&R(talentenscout) voor E1 Music ( voormalig Koch Records). Wat is het verschil tussen Jim Jones als rapper en Jim Jones de zakenman?
Jim: Je kan als zakenman geen vooroordelen hebben. Je moet iedereen een eerlijke kans geven. Als rapper laat ik vaak mijn ego in de weg staat bij bepaalde keuzes op muzikaal gebied. “I get my Superman on”. Maar als zakenman moet het Superman pak uit als ik een artiest of muziek hoor die potentie hebben om the next big thing te worden. Ik probeer dan altijd kritisch en zonder vooroordelen naar andere artiesten te luisteren zonder dat ik mijn eigen muzikale voorkeur als artiest erbij een rol laat spelen.


Je hebt gezegd dat je jezelf als rolemodel, net als Obama voelt, is dat niet een grote vergelijking?
Jim: Dat is nu waarschijnlijk de grootste die ik mezelf kan geven als zwarte minderheid in de Verenigde Staten. Obama heeft in zijn politieke carrière heel veel gedaan in de afgelopen jaren, en heeft zeker wat grote stappen gezet als nieuwe president. Hij weet wat er in het land nodig is en hij weet wat er van hem verwacht word. Ik weet ook wat de musicbizz nodig heeft en zeer zeker wat er van mij verwacht word. Ik maak natuurlijk wel eens fouten want ik ben ook maar een mens. Maar ik ben net als hem wel oprecht en ik probeer altijd het beste te doen wat ik kan. Ik ben een Obama op mijn eigen manier en in mijn eigen zone.


Je steunt diverse goede doelen als: Entertainers 4 Education Alliance en de Russel Simmons Hip Hop Summit. Dat zijn organisaties die de jeugd op een positieve wijze willen aansporen om iets van hun leven te maken. Voor hun probeer je ook een voorbeeld figuur te zijn. Maar je teksten vaak heel erg expliciet en mag niet eens door de jeugd geluisterd worden. Is het voorbeeld wat je probeert te geven dan niet tegenstrijdig met je teksten?
Jim: Ik weet niet of je mijn teksten expliciet kan noemen. Als ik tegenwoordig mijn tv aanzet is het nieuws ook heel erg expliciet met alle vreselijke verhalen en tragedies die zich in de wereld afspelen. Ik probeer door mijn muziek ook een nieuwsreporter te zijn alleen ik rap over wat ik en de mensen om mij heen zien en meemaken op dagelijkse basis. Vaak ook politieke dingen waar iedereen van op de hoogte moet zijn. Want de teksten zijn niet schadelijk, onwetend zijn wat er in de wereld gebeurd dat kan schadelijk zijn. Ik ga naar scholen en praat met de jongeren over deze dingen en hoe ze zelf hun best kunnen doen. Ook komen er voor de Entertainers 4 Education veel artiesten bij elkaar om concerten te organiseren voor de jeugd. Ook in mijn eigen buurt probeer ik veel voor de jeugd te doen. Ik neem ze vaak mee naar verschillende plaatsen, ga met ze winkelen voor nieuwe sneakers. Zo probeer ik een goed voorbeeld te geven aan de jongeren zodat zij een verschil kunnen uitmaken.



Voor je kledinglijn werk je zij aan zij met je moeder, is het werken met familie niet moeilijk ?
Jim: Soms wel, maar we proberen telkens weer een juiste strategie te bedenken om succesvol samen te werken en we maken er altijd het beste van. Mijn moeder komt vaak met nieuwe ideeen en ik probeer er altijd zo hard mogelijk achter aan te gaan. Soms gaat het wel mis dan probeer ik het ook op te pakken waar het mis gaat.

Dus mams is The Big Boss ?
Jim: Zeker weten! Of ze nou gelijk heeft of niet.

Wat heeft je geïnspireerd om je eigen kleding lijn genaamd Nostic te starten?
Jim: Mijn moeder is de echte hustler, ik leer van haar. Mode is altijd haar passie geweest en ze is altijd geïnteresseerd in de mode en kledingindustrie . Ze heet ook de juiste investeerders benaderd dus toen ze bij mij met het idee kwam heb ik haar ondersteund. Ik volg wel echt haar leiding, zij haalt de deals binnen en ik doe de rest.


De afgelopen jaren ben je met je muziek doorgebroken , hebt door je kleding trends gezet en ben je eigen kledinglijn gestart, wat is er dan eigenlijk nog voor jou te bereiken?
Jim: Wie weet wat er nog gaat komen ? Ik doe dit al jaren en ik geniet van het entertainen en een entertainer zijn. Ik zit in de rapgame nog op de middelbare school en ik probeer mijn diploma te halen. Hopelijk kan ik daarna films gaan doen of in de politiek gaan.

Ik las ergens wat vaags over je campagneplan met Damon Dash. Jim Jones als burgemeester van New York. Was dat serieus?
Jim: Ik zou me zeer zeker met politiek willen bemoeien ondanks dat het soms moeilijk kan worden. Maar ik kom uit de buurten waar we nooit iets hadden en ook nooit de kans werd geboden om onszelf te verbeteren. Dat zou mijn invalshoek in de politieke sector zijn.


Welke samenwerkingen met welke artiesten kunnen we nog van je verwachten in de toekomst?
Jim: Mijn Pray IV Reign album betekend heel veel voor mij en is speciaal. Maar op mijn volgende album kan je alles en iedereen verwachten. Ik laat me voor mijn volgende album niets door niemand vertellen en ik ga gewoon mijn eigen gang. Ik ga gewoon lol hebben.

En kan je namen noemen zodat we in Nederland naar je muziek kunnen blijven verlangen?
Jim: Ik heb wel een aantal artiesten die ik zeker ga benaderen , maar ik kan nog geen namen prijsgeven. Kan alleen hopen dat ze ermee in zee gaan. En ik heb altijd nog mijn trucs die ik kan uithalen, “Cause i’m always up to something”!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten