dinsdag 16 februari 2010

Miss Jo Jo Bie's New Era Hair


Heb weer een guestblog!!!!
Ik doe dit omdat ik het leuk vind om ook andere leuke blogs en comumns met jullie te delen.
Deze week is Miss Jo Jo Bie aan de beurt. Check haar op !

No Bad Hair Day Thanks To My New Era!”

Joan “Miss JoJo Bie” Biekman


Daar zit ik dan, in de spiegel te staren hoe ik van mijn huidige hair do dit weekend weer wat grandioos ga maken. Yes people, net als vele dames maak ik mij ook schuldig aan een bad hair day. Is het niet dat ik normaliter bij elke gelegenheid die zich voordoet mijn haarstyliste radeloos opbel voor een nieuwe coupe. Ik noem haar hairstylist, want ondanks dat zij geen kappersopleiding heeft weet zij al een decennia lang van mijn haar een waar festijn te maken. Je zou zeggen elke maand je haar vlechten, waven, straighten of whatever mogelijk is met mijn kroeshaar is een overbodige luxe. Nee, ik zie het als een bijkomstigheid van mijn lifestyle en absoluut geen verlengstuk van mijzelf. Hoe ga ik dit oplossen, want mijn haar is messed up. De afgelopen dagen heb ik letterlijk en figuurlijk een arsenaal aan alternatieven op m’n dak gehad. Don’t f*ck with a black womans hair!



Wat zijn dan mijn alternatieven? Mijn mutsencollectie die bestaat uit bijna alle kleuren van de regenboog was mijn eerste optie. Achteraf had ik zo mijn bedenkingen, mmm nee on to the next one. Franse barretjes met luipaardenprints of een heuse bonte parade. Tja, ik ga niet voor je liegen. Ik ben geen echte dierenvriend, dus voor een beetje echt bont schroom ik zeker niet. Ik breng het gewoon zoals het is, echt bont zit gewoon lekker warm. Period! Oke, om te verkomen dat de plaatselijke PETA met rode verf achter mijn ass aan zit, beroep ik mij toch liever op mijn New Era 59Fifty baseball caps.

Waarschijnlijk dat de heer Ehrhardt Koch (wijlen), tevens oprichter van New Era Cap Company, niet had verwacht wat voor invloed deze hoofddeksels op de Westerse jeugd zou hebben en vooral binnen de zwarte gemeenschap. Ik denk het niet! De fabrikant New Era Cap Company die in 1920 begon met het ontwikkelen van hoofddeksels deed dit in de eerste instantie expliciet voor professionele honkballers uit de Amerikaanse Major League Baseball. Was het niet de Amerikaanse filmregisseur Spike Lee, bekend van de films “She's Gotta Have It” en “Do the Right Thing”, die in 1996 de trend zette door bij New Era het verzoek in te dienen voor een exclusief rode New Era cap van de New York Yankees.

“Don’t f*ck with a black womans hair!”

De moderne cap is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld en van je beeldbuis. Plus, wilt een ieder die gesignaleerd wordt met een Era zich zoveel mogelijk onderscheiden van elkaar. Hoe gekker, hoe beter! Kijk maar bij jou op school, in de buurt waar je woont of in het uitgaansleven. HALLO, ben ik de enige die dit ziet!? Ik deins voor niemand terug als het gaat om het uiten van mijn mening over dingen die ik om mij heen zie en persoonlijk ervaar. Zeker niet als het gaat om de invloed die hiphopmuziek of de videoclips hebben op de huidige jongerencultuur. Sorry, weet je hoeveel boys ik dagelijks die denken dat ze op hun Jay-Z, Lil Wayne en T.I. shit zitten. Ik laat ze absoluut in hun waarde, want zelf maak ik mij ook schuldig aan deze modecult.

Desondanks dank ik mijn 59Fifty baseball caps, voor het feit dat ze mij nooit teleurstellen wanneer ik een attitude heb die bijdraagt aan mijn “don’t fuck with me today” fashion statement. Hoewel ik het dragen van een New Era cap daarnaast ook zie als een stukje bescherming tegen een verwilderde haardracht, schijnt het volgens het mannelijke geslacht bij sommige dames zelfs iets sexiest heeft, so why not ware it!

Als dame EN als heer, kan je niet altijd bouwen op een outfit of fashionlook die afhankelijk is van je New Era, alhoewel er zijn genoeg peeps die zich hier schuldig aan maken. Voor mij blijft deze bijzondere cap EEN ALTERNATIEF. Thank you New Era…

By the way is je coupe echt jacked up, neem dan een kijkje op het online magazine voor black hair MyBlackHair.nl. Wellicht dat je daar nog iets opsteekt van hoe JIJ je haar moet dragen en niet dat je haar JOU draagt.

Wil jij reageren op dit artikel, mail dan naar joan@missjojobie.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten